woensdag 12 december 2012

Pompoenmuffin






Het is weer pompoentijd, overal zie je mooie pompoenen in alle soorten en maten.
Zelf eet ik graag pompoen, gestoomd, uit de oven of even opgebakken. Pompoensoep, pompoenpannenkoeken, ik heb het allemaal wel eens gemaakt. Maar nog nooit een muffin!
Dus vandaar dat ik vandaag dacht, ik heb toch nog een stuk pompoen liggen, ik waag het er gewoon op. Op internet even gezocht naar een recept, maar alles wat ik tegenkwam zat vol met suiker en ik wil het liefst een muffin zonder suiker maken. Ik heb nu zelf een recept bedacht. Geen suikerbommen, maar wel de smaak van herfst. Ze zijn ontzettend lekker, niet te zoet, een beetje kruidig en erg vullend.

Deze muffin was zo lekker dat ik het niet kon laten een hapje te nemen voor het fotograferen. Manlief had er voor de lunch al drie op!


Ingrediënten, genoeg voor ongeveer 12 muffins:

200 g pompoen
200 g amandelbloem
200 g bloem
1/2 tl bakpoeder
1/4 tl baking soda
1/4 tl zeezout
2 tl kaneel
1/4 tl nootmuskaat
1/8 tl geraspte gember
1/8 tl kruidnagel
200 ml melk
1/4 tl vanille extract
1/4 cup esdoornsiroop
boter/olie voor het invetten van muffinvormpjes

Verwarm de oven voor op 180 graden.

Ik gebruik zelf graag biologische pompoenen, zodat ik niet hoef te schillen. Was de buitenkant van de pompoen,  verwijder de pitten, 200 g is ongeveer een kwart van een kleine pompoen. Weeg de pompoen als hij gebruiksklaar is, dus zonder pitten en eventueel zonder schil. Stoom de pompoen, in stukjes gesneden, ongeveer 5 minuten. Laat daarna afkoelen en pureer in een kom.
Roer alle droge ingrediënten in een diepe kom, amandelbloem, bloem, bakpoeder, baking soda, zeezout, kaneel, nootmuskaat, kruidnagel. Je kunt de geraspte gember er ook bij doen. Voeg de melk en vanille extract toe. Roer nogmaals goed door. Voeg als laatst de pompoen toe.
Vet muffinvormpjes in met boter of olie.

Bak de muffins in 20 - 25 minuten gaar.
Laat de muffins goed afkoelen.

Eet Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten